نمایشگاه طرح ها و محصولات کامران والیان 1

کامران والیان، فارغ التحصیل رشته طراحی صنعتی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در مقطع کارشناسی و فارغ التحصیل در همین رشته از دانشگاه هنر در مقطع کارشناسی ارشد می باشد. او همچنین مدرس دانشگاه های تهران در رشته طراحی صنعتی است و سابقه طراحی محصولات فراوانی را برای برندهای نام آشنایی مانند بوتان دارد. نمونه های زیادی از طرح های تولید شده او هم اکنون در بازار است و این نمایشگاه در دو قسمت، به نمایش و تشریح طرح های این طراح موفق ایرانی می پردازد. توضیحات ارائه شده در زیر هر تصویر، گفته های طراح در مورد هر طرح می باشد.


سه گروه از تصاویر بالای کادر، مربوط به زمان دانشجوئی است. تصاویر پایین سمت چپ، ساعتهای تبلیغاتی است که مورد سفارش قرار گرفت و به تعداد محدودی تولید گردید. تصاویر پایین سمت راست کادر نیز برخی از کانسپتهائی است که با هدف شکستن چهارچوب رایج در نحوه بیان «ساعت» کار شده بود.


در سال 1377، موزه آب تهران که در شرف راه اندازی بود، توسط دوست محترمی طراحی و ساخت آب نمائی را درخواست نمود که از عنصر آب در آن استفاده شده و شأن موزه آب را در خود داشته باشد. از اولین طرح استقبال شد و نقشه های آن درخواست گردید. ولی در آخر، برآورد ساخت ارائه شده مورد موافقت قرار نگرفت. چند سال بعد در یک روز زمستانی و در گذاری تصادفی از آن منطقه، دیدن سازه برپا شده آن طرح، بهت و تعجب را بهمراه داشت! خوشبختانه دوربین همراه بود و به گرفتن عکسی قناعت گردید!


امروزه شاید کمتر کسی باور کند که تا کمتر از 16 سال پیش کسی از زمان باقیمانده چراغ راهنما مطلع نمیشد! نمایش و تفهیم زمان باقیمانده از فازهای سبز یا قرمز و تحمل آسانتر گذشت زمان، اساس ایده ای بود که ابتدا برای واحد درسی «پروژه محیط زیست» در سال 67 و سپس به صورتی کاملتر برای پروژه نهائی مقطع لیسانس در سال 71 ارائه گردید. در این ایده بر این نکته تأکید می گردید که «تحمل گذشت زمان هنگامی که از انتهای آن با خبر باشیم راحت تر است!» حل مشکل گونه گونی شرایط نصب و استفاده از این المان نیز در پروژه نهائی لحاظ گردید؛ بدین ترتیب که با انتخاب اجزائی از میان 14 جزء ترکیب پذیری که تعریف گردیده بود، پیکره مورد نیاز برای محل قرارگیری این المان شهری-ترافیکی حاصل میشد. در روز قضاوت پروژه، از معاونت وقت سازمان ترافیک شهر نیز دعوت بعمل آمد. از ایده تفهیم زمان در این موضوع بسیار استقبال گردید؛ چه بسا این ایده برای اولین بار در دنیا مطرح میشد. و بدین خاطر درخواست گردید تا نسخه ای از رساله این پروژه در اختیار سازمان ترافیک قرار گیرد. در بسط این ایده، طرحهائی با القای زمانی به صورت عددی (دیجیتال) و قیاسی با یکدیگر مقایسه گردیده بود و نهایتاَ با سنجش فاکتورها و دلایلی، رویکردی «قیاسی» انتخاب گردیده و مفصلا بر روی آن کار گردیده بود. کمتر از 3 سال بعد، اضافه شدن تایمر نمایش دهنده زمان به چراغهای راهنمائی، افتخاری بزرگ برای میهن ما کسب کرد، چرا که برای نخستین بار در جهان ارتباطی خوشایند بین این وسیله و انسانها به وجود آمده بود، افتخاری که سازمان ترافیک هیچگاه دلیلی برای کسب اجازه از مبدع آن ندید!


این محصول را همه از قدیم دیده و میشناسیم؛ در اماکنی که سالهاست با توجیه اولویت کارکرد آن یعنی گرم کردن فضا، اهمیت ایجاد تغییر در آن جدی گرفته نشده است. شرکت «انرژی» با رویکردی جدید در سال 1388، خواستار بازنگری در محصولاتی شد که هرچند سهمی قابل قبول را از بازار در اختیار دارند لیکن به دلیل راندمان کارکردی موفق تر از رقبای خود، سالهاست مورد بازنگری اساسی قرار نگرفته اند. «بخاری کارگاهی»، به دلیل شخصیت ضمخت و کاملا عادت شده ای که دارد، در بین دیگر محصولات این شرکت خاص تر مینمود. پس از بررسی چندین پیشنهاد فرمی در جهت حصول نظر این شرکت، ادامه مسیر کلی روشن گردید. از تغییرات ویژه ای که در فرم محصول جدید به وجود آمده است، بایستی از حذف «پره ها» در اطراف استوانه بدنه و جایگزینی آن با برجستگیهائی اشاره نمود که از خود ورق سازنده استوانه به وجود آمده است. چگونگی ایجاد این فرم، پس از چندین بار نمونه سازی به نتیجه مطلوب انجامید. در فرآیند تولید مراحل برش پره ها و نیز اتصال آنها به بدنه حذف گردید و بدین شکل، دغدغه ثبات و تغئیر فرم همیشگی پره ها از میان رفت. بدنه پائین یا «کابین» نیز از فرم همیشگی مکعب نامتناسب، به فرمی تغئیر یافت که چون اندامی از یک پیکره کلی حس شود. در این بخش، نیاز به فضا برای اجزای داخلی (و نه بیش از حد مورد نیاز) به عنوان ملاکی برای تعیین فرم دنبال گردید. «ویزور» یا دریچه ی دید نیز از اجزای مهم این محصول بود که چندین فرم برای آن ارائه شد. دیتیل مفصلها و نحوه باز و بسته شدن آن و حتی چفت قفل کننده درب بایستی در طراحی مد نظر قرار میگرفت. نهایتاَ دریچه ای آلومینیومی از میان طرحها انتخاب گردید که به روش Die Casting تولید می گردد. «باک» سوخت، درب پشت کابین و دستگیره محصول برای حرکت دادن محصول، از دیگر آیتم هائی بود که مورد توجه قرار گرفت. این محصول در دو گونه نفت سوز و گاز سوز عرضه می گردد و بدین دلیل میبایست موقعیت های چندی برای آن دیده میشد که بتوان با داشتن یک بدنه، نیاز هر دو کارکرد را پوشش داد. «طبق» بالا و تناسبات و نحوه قرارگیری پلاک معرف سازنده، شاید آخرین مراحل پروژه طراحی این محصول پیش از ساخت بود.


سالهاست برای بازنگری و داشتن محصول جدیدی که همیشه روی پشت بامها، تراسها، نورگیرها و گاه چسبیده به وجهی از دیوار ساختمانها دیده می شود و همیشه بازار فروش خود را داراست، توجیه قابل قبولی برای سازندگان این محصول وجود نداشته است. در ادامه رویکرد جدید شرکت «انرژی»، در سال 1389 پروژه طراحی مجدد «کولر سلولزی» آغاز گردید. طرحهائی چند برای فاصله گرفتن جهش وار از آنچه به عنوان کولر میشناسیم ارائه شد و همان گونه که انتظار میرفت، سنگ بنای حجم جدید بر اساس آیتم های زیادی که در زمان ما و در ساختمانهای ما ثبات یافته اند گذارده شد. حال برای متفاوت بودن، مسیر تنگ تری وجود داشت. با بررسی انجام گرفته، فرم کلی همه کولرهای موجود (با سرمایش تبخیری)، در دو شکل تعریف می گردند: 1- مکعبی با گوشه های زاویه دار (محصول خود «انرژی») 2- مکعبی با گوشه های گرد شده (دیگر تولید کنندگان کولر). برای داشتن کولر جدیدی که از عمده جهات خصوصیات کولرهای امروز را داشته باشد، در ابتدای مسیر طراحی، مکعبی پیشنهاد گردید که گوشه های آن به شکل 45 درجه «پخ» داشته باشد. این رویکرد ساده و در عین حال نو، باعث گردید تا برای به وجود آوردن اشتراک در هویت فرمی، یا داشتن «امضاء» برای دیگر محصولات این شرکت در آینده نیز مسیری از دور نمایان شود. «پنل» یا دربی که در آن «پد سلولزی» (به جای پوشالهای رایج) قرار می گیرد از مهم ترین اجزای این محصول است که در این بخش دو تفاوت عمده با دیگر کولرهای معمول در آن به وجود آمد. استفاده از پلاستیک به جای ورق آهن، و باز شدن درب از بالا. بدین صورت که فرد استفاده کننده به شکل ایستاده و بشکل ساده ای با فشار دادن دو ضامن از بالا آن را درب را باز نموده و به داخل بدنه دسترسی می یابد. اشکال «تقویتی» روی دیواره های سقف و کف که فرآیند تولید، بودن آن را لازم می کرد در دیواره های 45 درجه به وجود آمده است؛ همچنین فرمهائی بر روی سقف که در عین تقویت آن، شیبی را برای عدم توقف آب به وجود آورده است ایجاد گردید. تیم فنی شرکت انرژی نیز امکانات و ویژگی های جدیدی را به اجزای عملکردی این محصول اضافه نمود. «پایا» نامی است که برای این محصول انتخاب گردید.


هیتر گازی 625 محصول دیگری از «شرکت انرژی» است که اتمام مسیر طراحی و آغاز تولید انبوه آن در سال 1389 انجام گرفت. این مدل، تحت تأثیر هیتر گازی 640 که محصولی شناخته شده، پر طرفدار و و بزرگ تر است به وجود آمد. این نوع از هیترهای گازی، برای گرمایش سالنها و اماکن عمومی نسبتا بزرگ استفاده می گردد. علاوه بر تغییر تناسبات و فرم کلی بدنه، برای دمپر و دیگر اجزاء نیز طراحی مجدد انجام گردید. عضو جدید دیگری که به این مدل اضافه شد دستگیره های پلاستیکی مقاوم به حرارتی است که بهنگام دمش هوای گرم و داغ بودن پره های دمپر، تغئیر جهت دادن به آنها را ساده تر می کند.


ساختار ساده این مدل کولر، از «پد سلولزی» در یک طرف و «فن» در طرف دیگر تشکیل می گردد. این وسیله سرمایشی در اماکن متوسطی که دارای کانال کشی نیستند (همچون کارگاهها، سالنها و...) استفاده می گردد. شاید در ذکر بزرگ ترین چالشها در چگونگی به سرانجام رسیدن این طرح، بایستی به دو نکته اشاره نمود: نخست اینکه طبق استراتژی تعریف شده از طرف «شرکت انرژی»، این طرح میبایست در فاز اول در زمانی محدود و به قصد تولید نیمه انبوه و تنها با اتکاء بر پروسه های «خم کاری» شکل میگرفت. نکته دوم اینکه حتی در نمونه های خارجی، اندکی که بررسی گردید، حجم این محصول به گونه ای است که بیننده معمولاَ جهت پشت و جلوی آن را «معکوس» تشخیص می دهد. از اینرو سعی گردید که این برداشت انجام نگردد. در طرح نهائی، برای پشت محصول که مکش هوا از آن قسمت انجام می گیرد، از درب پلاستیکی که برای کولر سلولزی «پایا» طراحی و ساخته شده بود استفاده گردید و بسیاری از ابعاد بدنه، به تبع آن تعریف گردید. در قسمت جلو و قابی که فن در آن قرار دارد نیز، امکان نصب کانال برای عبور از دیوار دیده شده است. (زمان: 1389)


مکان قرارگیری این بیلبورد (منطقه مرزن آباد - جاده چالوس) بوده و به گونه ای است که توجه به نکاتی چند را در اولویت قرار میداد: -دید دو سویه جاده ای برون شهری که به دلیل سرعت قابل توجه خودروها زمان اندکی را برای دیده شدن در اختیار میگذاشت. از اینرو، ایجاد دید عمود به صفحه از مناسبترین فاصله ها در جاده و نسبت های ابعادی صفحه و سازه اهمیت بسزائی می یافت. -اقلیمی با شرایط بسیار متنوع در فصول مختلف سال، همچون بادهای سهمگین منطقه، احتمال رانش زمین، بارش زیاد باران و شسته شدن خاک و... اطمینان به ایستائی سازه را پر رنگتر مینمود؛ به خصوص اینکه موقعیت کلی که برای برپائی بیلبورد از طرف «شرکت عالی فرد» (سن ایچ) در نظر گرفته شد، بخشی از شانه جاده بود که از برش دادن تپه ای خاکی حاصل شده بود. از اینرو خاک آن نسبتاَ سست و با داشتن فونداسیونی ساده غیر قابل اتکاء بود. از اینرو فونداسیون از نوع «نواری» و با شمع هائی به ارتفاع 6 متر در زیر ستون ها برای تأمین امنیت ایستائی سازه به کار برده شد. فرم کلی سازه نیز حتی الامکان در جهت عدم ایجاد ممانعت در مقابل باد در نظر گرفته شد و توسط مهندسین ذیربط محاسبه و تأئید گردید. (زمان: 1386)


موقعیت قرارگیری این بیلبورد بام ساختمان دانشکده علوم و صنایع غذائی واقع در شمال اتوبان یادگار امام است. از اینرو، عدم امکان استفاده از فونداسیونهای معمول، نکته ویژه و نخست این سازه بود. به بادهای دائمی این منطقه (شمال غرب و ابتدای کانال ورودی بادهای شهر تهران) به ویژه در ارتفاع و فضای باز غرب و شمال ساختمان مورد نظر بایستی به عنوان نکته مهم دوم اشاره گردد. با راهکار انجام گرفته، علاوه بر پاسخ به نکات مورد اشاره، مشکل محدودیت فضا و زمان برای ساخت در محل نیز برطرف گردید. بدین ترتیب که با ساخت و حتی رنگ مدول های یکسانی در کارگاه، عمده کار ساخت انجام گرفت. جرثقیل، مدولها و رابطها و بادبندهای آماده شده را به ارتفاع و مکان مورد نظر منتقل، و تنها مونتاژ آنها در زمان 1 روز در محل انجام گرفت. (زمان: 1389)


داستان یک تجربه ! شرکت «هادی پویا» سالهاست در زمینه واردات مسواک به ایران فعال است. از آنجا که این شرکت ارتباطاتی را با تولید کنندگان این محصول در کشور چین داراست، استراتژی نوینی را برای گسترش فعالیت خود پایه ریزی نمود؛ بر این مبنا که چون داشتن تنوع فرمی به طور مستمر در مورد این محصول مطرح است، طراحی فرمی مدلها و طراحی فنی آنها در ایران انجام شده و تنها هزینه ساخت آن به سازندگان چینی پرداخت گردد. در اولین گام، از میان طرحهای پیشنهادی 10 طرح انتخاب گردید و در جلسه ای به سازنگان چینی نمایش داده شد. غافلگیری و در عین حال کارکشتگی آنان باعث شد تا پس از شور با یکدیگر اینگونه شرایط خویش را اعلام نمایند: «اگر به این شیوه مصر هستید ما آنها را برای شما خواهیم ساخت، ولی پیشنهاد بهتری برای شما داریم! لزومی به پرداخت هزینه بابت طراحی نیست؛ شما هر بار به طور رایگان از میان طرحهای ما انتخاب کنید، مشروط بر اینکه ساخت آنها را از خود ما بخواهید!» تحلیل وضعیت موجود، به عهده خوانندگان! (زمان: 1388)


شرکت «وستا» عرضه کننده رنگهای نقاشی است. (رنگ روغن، گواش، اکریلیک و...) نیاز این شرکت، داشتن استندهائی کم حجم و کوچک برای قرارگیری بر روی ویترین و کانتر فروشگاهها برای نمایش بهتر محصولات خود بود. دسترسی راحت فروشنده به اقلام داخل استند، و درعین حال عدم امکان دسترسی دیگران نیز از درخواستهای مطرح بود. از آنجا که تنوع چشمگیری به لحاظ نوع و ابعاد این محصولات وجود داشت، درخواست اولیه بر مبنای چند مدل هماهنگ بود که حتی گاه ابعادی کوچک تر یا بزرگ تر از یک مدل استند را نیز الزامی مینمود. طبیعی است که این تنوع درخواست هزینه زیادی را به کارفرما اعمال مینمود و چون تعداد قابل توجهی از این موضوع ساخته میشد، این با آخرین مورد درخواستی یعنی ارزان تمام شدن استندها مغایرت داشت. در طرح نهائی، یک مدول ساده و ارزان، قابلیتی را در اختیار گذاشت که با تکثیر آن به تعداد دلخواه، عمده خواسته های مطرح توأماَ پاسخ می یافت. (زمان: 1386)


از سال 1378، هر سال فرمها و قابلیتهای جدیدی برای نمایش محصولات در غرفه های نمایشکاهی از سوی «شرکت صنعتی بوتان» درخواست گردیده است. از آن زمان، قابلیت چیدمان منعطف و چندین بار مصرف داشتن این اجزاء (حداقل، تمام نمایشگاههای یک سال این شرکت)، «بایدهای» ثابت این درخواست بوده است. در این طرح، علاوه بر ترکیب پذیری و مدولار بودن المانها، هر یک از آنها با داشتن دیواره ای چرخان، دو محصول را در دو سمت خود به نمایش می گذارند؛ و بدین صورت، افراد معرف محصولات می توانند بسادگی با بحرکت در آوردن دیواره، محصول هم خانواده دیگری را نیز به بیننده معرفی نمایند. (زمان: 1389)


در این پروژه، درخواست مطرح از سوی شرکت صنعتی «بوتان»، طراحی فرم پنل کنترل آبگرمکنهای جدید صادراتی (شامل دو نوع مکانیکال و دیجیتال) بود. در هر دو گونه ثابتها و بایدهائی مطرح شد؛ برای مثال محور دستگیره های مدل مکانیکال در وضعیتی نامتقارن و متمایل به یک سمت، از نکات ثابت و غیر معمول در این مدلها است که به عنوان یکی از آیتمهای ثابت مطرح شده بود. همچنین در برخی مدلها، صفحه دیجیتال نشان دهنده کارکرد با ابعاد مشخصی از سوی کارفرما تعریف گردیده بود. همچنین درخواست گردید که هر گزینه از رویکرد فرمی، به شکلی هم خانواده برای گونه دیگر نیز دیده شود. (زمان: 1389)


تا سال 1381، شرکت صنعتی «بوتان» اشکال گوناگونی از آبگرمکنها را تولید مینمود. این مسئله به دلیل کپی بدنه های آنها از مدلهای متنوع خارجی به وجود آمده بود و به تبع آن، خانواده این مجموعه به سازنده و هویت واحدی اشاره نداشت. بدین دلیل بازنگری جامعی از سوی این مدیر عامل وقت این شرکت مطرح شد؛ چه بسا این برند عنوان چهارمین تولید کننده آبگرمکن دنیا را نیز یدک میکشید. قصد، رسیدن به فرمی با جوهره ماندگار بود تا بتوان بر این اساس به هویت فرمی یکپارچه ای برای همه محصولاتی که این برند در سبد کالای خود داشت رسید. در عین حال، تمایزی در هر محصول لازم بود تا بتوان مدل آن را تشخیص داد. صورت مسئله پیچیده ای بود، ولی پس از بررسی پیشنهادات بسیاری که ارائه شد نهایتا اولین پیشنهاد که ساده ترین آنها نیز بود مورد توجه بیشتری قرار گرفت. شکل «چلیپا» و مربعی با چرخش 45 درجه، عناصر ساده ای بودند که نه تنها از زمانهای دور در معماری، صنایع دستی و دیگر هنرهای بصری ایران ریشه دارند، بلکه قابلیت انعطاف و ایجاد تنوع لازم را به وفور در خود داشتند. چندی بعد، سبد متنوع محصولات این شرکت (جاروبرقی، مایکروفر، کولر، پکیج و آبگرمکن دیواری)، معطوف به تمرکز بر روی تنها محصولات گرمایشی (پکیج دیواری، آبگرمکن دیواری و رادیاتور شوفاژ) شد و کاربرد این رویکرد فرمی را ساده تر نمود. ظرفیت هر گروه از آبگرمکنهای این شرکت، بر اساس 10،12،15 و 18 لیتری تقسیم می گردد؛ و اکثر رسته ها به سه دسته ساده، آیونایز و آیونایز بدون پیلوت تقسیم می گردند. با این گونه گونی در عملکرد و لیتراژ، با استفاده از طرح نهائی، نه تنها هر مدل از دیگری تمیز داده می شد بلکه «بوتان» به امضای ثابتی در آبگرمکنهای خود رسید. اکنون 12 مدل آبگرمکن این شرکت با چنین رویکردی تولید می گردند. این محصولات در سال 83، لوح تشویق فرهنگستان هنر در همایش طرح برتر سال را به دست آورد.


صندلی مدل 505، در مدلهای کنفرانسی و چرخان از تولیدات شرکت «نیلپر» است. درخواست این شرکت، داشتن پایه های متنوع دیگری برای این مدل پر طرفدار و بسط پوشش بازار و نیاز مصرف کنندگان بود. تصویر بزرگ تر در این مجموعه، انتخاب نهائی «نیلپر» برای ساخت است. (زمان: 1389)


صندلی مدل 905، با پایه 5 پر از تولیدات قدیمی و کپی شده شرکت «نیلپر» است که در زمان خود پر فروش بوده است. درخواست این شرکت، بازبینی و بازطراحی بدنه این محصول با هدف احیای بازار آن بود. در فاز نخست، بخشی از بدنه که به دسته های صندلی ختم میشد مهم ترین بخشی تشخیص داده شد که ظاهری قدیمی تر از زمان خود داشته و بایستی تغییر می یافت؛ در این مسیر محدودیتهائی جدی در سازه مدل اصلی وجود داشت. (زمان: 1390 )


در این پروژه، درخواست شرکت «نیلپر» طراحی میزهای «جلومبلی» برای 3 مدل از مبلهای اداری تولیدات این شرکت بود. تصاویر این مجموعه، «جلومبلی»های پیشنهادی برای مبل مدل 920 است. (زمان: 1389)


شرکت Savo تولید کننده بنام نروژی است. شرکت «نیلپر» درخواست نمود تا برای مدل XO این برند (5 پره، مدیریتی)، مدلهای کنفرانسی پیشنهاد گردد. (زمان: 1390)


شرکت «مهسا الکترونیک» در سال 1378 طرح دستگاه کارت زن الکترونیکی را درخواست نمود که از ترکیب 3 بخش قابل تفکیک و مستقل از یکدیگر شکل گیرد. مهندسین این شرکت به دستاوردی رسیده بودند که کاربردهای مستقلی را برای هر بخش تعریف مینمود، برای مثال بخش «Reader» یا کارت خوان (در دو نوع Sweep و Insert)، می توانست به عنوان کنترل کننده درب برای اطاقهای هتلها مورد استفاده قرار گیرد. هم زمان، انتخاب پروژه نهائی کارشناسی ارشد پیش رو بود. با انتخاب این پروژه عملی، تحت تأثیر بخش نظری (تناسبات و روابط هندسی-عددی و به کارگیری در طراحی محصولات صنعتی)، به هر دو مورد پاسخ داده شد. از اینرو، حساسیت زیادی در مورد مستتر نمودن «تناسبات» در فرم کلی و اجزای آن لطاظ گردید. در حال حاضر نیز شرکت «مهسا»، این محصول را در سبد کالاهای خود تولید و عرضه مینماید.


شرکت «انرژی»، در سال 1380 و در تحقیقات بازار به این نکته رسیده بود که جای کولری با سیستم تبخیری (مشابه کولرهای پشت بامها)، برای استفاده در مغازه ها و اطاقهائی که دارای کانال کولر نیستند خالی است. آن زمان در تحقیقات بازار جهانی نیز مشخص شد که کولری با این عملکرد در اندازه کوچک و بگونه ای که «رخ» آن از داخل فضای مورد استفاده دیده شود وجود ندارد! در ابتدا این درخواست به همین شکل خامی که به آن اشاره شد مطرح گردید. کارفرما این درخواست پرسش گونه را مطرح نموده بود که پیکره چنین محصولی در کل چه می تواند باشد؟ پیکره ای عمودی؟ افقی؟ چگونه دمنده ای؟ و سایر موارد. در مورد دیگر اجزای لازم برای این محصول نیز به همین ترتیب. در مجموعه تجربیات کاری، شاید این اولین صورت مسئله ای بود که به این شکل کلی و بدون دیکته ی نکته ای درخواست می گردید. از این روی، تعیین «بایدها» و روش های ساخت و استفاده نیز بایستی از جانب طراح مشخص میگشت لیکن متأثر از امکانات کارفرما. از زمان طرح صورت مسئله، تا شروع تولید انبوه اولین سری 9 ماه به طول انجامید؛ و در این مسیر گرافیک صنعتی کنترلرهای بدنه، ریموت و حتی بسته بندی نیز درخواست گردید. پس از سال های اندکی که از تولید این محصول گذشت، دیگر تولید کنندگان داخلی نیز مشابه محصولی اینچنین را عرضه نمودند. این محصول در دو سال پیاپی (81 و 82)، لوح تقدیر فرهنگستان هنر را در همایش طرح برتر به دست آورد.

برای دیدن رزومه و سوابق حرفه ای کامران والیان، اینجا کلیک کنید

منبع : ریتون

1390/9/4 - 10:33:10 PM     


ارسال نظر (6)
 مریم 11/25/2011 - ساعت: 3:17
ممنون از گزارش جامع ریتون، لذت بردم از تنوع تجربیات استاد.
 فرزانه 12/27/2011 - ساعت: 9:40
ممنون از سایت ریتون ،
این مجموعه سری های بعدی هم دارد؟
آخه 1 گذاشتید؟

 ریتون 12/27/2011 - ساعت: 23:12
با سلام،
بله، آثار استاد والیان در دو بخش در نمایشگاه ریتون به نمایش در می آیند.
این، بخش اول است و بخش بعدی بزودی برای علاقه مندان به نمایش در خواهد آمد.

 ناشناس 1/7/2012 - ساعت: 4:56
به قول خوده واليان طراحي صندلي بدي نيست
 محمد حسین شوکت پور 7/27/2012 - ساعت: 2:34
دوست
برادر
استاد
کامران خان والیان عزیز
بسی متلذذ الخاطر گشتیم دگر بار از روئیت منظر کارهای دلنشینتان
شاد باشید و پر افتخار
ارادتمندتان

 محمد حسین شوکت پور 8/20/2013 - ساعت: 14:45
آخه خدایی
جایی
برای حرف هم گذاشتید؟
آقا ما مخلصیم بسان قبل نه
بل بیش از آن

جستجو در وب سایت:

نشر ماهی

مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد

درباره ریتون          گردانندگان ریتون          NewDesign.ir

برای تماس با ما می توانید به آدرس Ritoon.com(at)Gmail.com ایمیل بفرستید.