نمایشگاه طرح ها و محصولات کامران والیان 2

کامران والیان، فارغ التحصیل رشته طراحی صنعتی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در مقطع کارشناسی و فارغ التحصیل در همین رشته از دانشگاه هنر در مقطع کارشناسی ارشد می باشد. او همچنین مدرس دانشگاه های تهران در رشته طراحی صنعتی است و سابقه طراحی محصولات فراوانی را برای برندهای نام آشنایی مانند بوتان دارد. نمونه های زیادی از طرح های تولید شده او هم اکنون در بازار است و این نمایشگاه در دو قسمت، به نمایش و تشریح طرح های این طراح موفق ایرانی می پردازد. توضیحات ارائه شده در زیر هر تصویر، گفته های طراح در مورد هر طرح می باشد.


«Princess» ، برندی است که بیش از 1000 نوع مجصول خانگی تولید کرده و در جهان شناخته شده است. در سال 1381 «شرکت بیتا» (از مجموعه شرکتهای «گروه بوتان»)، نماینگی عرضۀ محصولات «Princess» در ایران را کسب نمود و تصمیم داشت تا فروشگاه مرکزی آن را با هدف معرفی این برند نوظهور در ایران راه اندازی کند. مکان این فروشگاه استیجاری و موقت بود لذا بر این نکته برای طراحی دکوراسیون تأکید گردید که  دیوارها، سقف و ستون این فضا نبایستی تحت تأثیر قرار گیرد. در این درخواست، داشتن  دکوراسیونی «چوبی» نکته ای دیکته شده بود. لیکن در مسیر طراحی، کانسپت ساده (در زمان خود مدرنی)، خاص بودن را بیشتر برای کارفرما تأمین میکرد؛ و علاوه بر این ویژگی، زمان کوتاهی را برای ساخت و مونتاژ طلب می نمود. به اذعان نماینگان هلندی Princess ، که برای بازدید از فعالیت نماینده به ایران آمده بودند، این خاص ترین فروشگاه آنان تا آن زمان در بین دیگر نمایندگیهای این شرکت بود! اندک زمانی پس از برپائی این فروشگاه، چندین «کپی» از آن ـ بدون کسب اجازه ـ در سطح شهر دیده شد. فروشگاه مرکزی «چرم میش» در خیابان ولیعصر و فروشگاه هائی در خیابانهای لاله زار، بهشتی و شهرک غرب از آن جمله اند.


(تصاویر بالا) «شرکت عالی فرد»، تولید کننده معروف شربت و آبمیوه «سن ایچ» است. در سال 1385، این شرکت درخواست استندی برای نمایش و عرضه این نوع محصولات برای قرارگیری در فروشگاههای شهروند تهران را مطرح نمود. در آن زمان چندان ویژگی و تنوعی از «استند» از شرکتهای تولیدی دیگر در فروشگاههای شهروند به چشم نمی خورد. شاخص ترین بخش این طرح، خود نمائی مکعبی بود که به طوری غیر معمول و از رأس بر روی ستون مرکزی قرار داشت. پس از گذشت چند ماه از عرضه این استند و تأثیر مثبت آن در جلب توجه مراجعه کنندگان، این برخورد ساده بارها به طور کامل و یا بشکل ناقصی در استندهای عرضه شده از دیگر شرکتها دیده شد!
(تصاویر پایین) استندی ارزان و با متریال استراکچر، و رنگ ماندگار درخواستی بود که «شرکت عالی فرد» در سال 1386 مطرح نمود. استراتژی این شرکت، در اختیار گذاردن رایگان این استند در سطح عاملین فروش محصولات خود در سراسر کشور بود. از آنجا که تیراژ ساخت این استندها به تعداد قابل توجهی میرسید، قیمت تمام شده نیز نقشی پر اهمیت در انتخاب طرح و موافقت کارفرما برای سفارش آن داشت. پس از تحویل اولین سری آن که با عرض بزرگ تری ساخته شد، عرضی کوچک تر پیشنهاد گردید که مورد تأئید قرار گرفت. تاکنون این طرح چندین بار و به تعداد متغیری مورد درخواست ساخت مجدد قرار گرفته است.


شرکت «پیرامید»، محصولات بسته بندی شده خشکبار را با نام «مانی» عرضه می کند. در سال 1388، این شرکت درخواست استندی برای نمایش و عرضه این نوع محصولات برای قرارگیری در فروشگاههای شهروند تهران و نیز استندی برای فروشگاههای متفرقه را مطرح نمود. محل قرارگیری این استند در فروشگاههای شهروند، انتهای مسیر خرید و ابتدای نوار نقاله منتهی به صندوق فروش تعئین شده بود. محدودیت هزینه ها و مسئله هویت سازی در این موضوع، ایجاب مینمود که با یک پاسخ هر دوی این نیازها پوشش داده شود. برای تعیین میانگین ابعادی این موقعیت، 6 فروشگاه از فروشگاههای شهروند بررسی گردید. طرح نهائی استندی است که به صورت دوطرفه و یا یک طرفه قابل استفاده است. استند دو طرفه در موقعیت تعیین شده در فروشگاههای شهروند، و یک طرفه آن در دیگر فروشگاهها مورد استفاده قرار گرفت.


در سال 1386، برای نخستین بار نمایشگاهی تحت عنوان «برترین برندهای ایران» در محل دائمی نمایشگاههای تهران برگزار گردید. شرکت صنعتی «بوتان»، تصمیم گرفت که در این نمایشگاه محصولی به نمایش نگذاشته و تنها به معرفی آنچه بدان مفتخر است، یعنی گذشته اش، اکنونش و برنامه های آینده اش متمرکز گردد. افتخاراتی که انصافاً کاذب نبوده و بجاست. در طرحی که مورد استفاده قرار گرفت، سعی گردید به لحاظ بصری با پرهیز از زیاده گوئی، شخصیت استوار و شفاف و بالنده ای که «بوتان» بدان افتخار مینمود القاء گردد. هنگامی که بازدید کننده درون غرفه قرار میگرفت، خط سیری را از ابتدا، اکنون و آینده مجموعه مشاهده می نمود. دیواره بزرگ و خود ایستای قرمز رنگ، هرچند فرمی به غایت ساده داشت، ولی دیتیلهای فنی و اجرائی خاصی آن را بر پا مینمود. در این نمایشگاه، از غرفه «بوتان» به عنوان غرفه مطرح تقدیر گردید.


از سال 1378، غرفه های نمایشگاهی شرکت صنعتی «بوتان»، شخصیت و کارکرد متفاوتی به خود گرفت. بر خلاف عمده شرکتها که با ساخت و ساز غرفه و سپس تخریب آن پس از نمایشگاه هر بار متحمل هزینه سنگینی شده و بدین جهت توان حضور در تعداد بیشتری از نمایشگاهها را از دست میدادند، «بوتان»  از این سال، در اغلب نمایشگاههای تهران و شهرستانها حضور می یابد و با مونتاژ اجزای مدولار و منعطفی که دارد شرایط و محدودیتهای هر نمایشگاه را با صرف هزینه قابل قبولی پاسخ می دهد. در تصویر، اجزای نمایشگاهی سال های 78 تا 82 دیده می شوند. در مورد این المانها در نیمه دوم سال 80 (تصاویر پایین سمت راست کادر)، شاید توضیحات بیشتری لازم باشد! برای اولین بار تجهیزاتی برای «گروه بوتان» (شامل 14 شرکت در آن زمان)، در غرفه بسیار بزرگ 700 متر مربعی به وجود آمد. غرفه در سالن 38 (مشهور به آلمان) قرار داشت. حدود 1/6 مساحت این سالن غرفه را «گروه بوتان» و مابقی سالن به حدود 250 شرکت دیگر اختصاص داده شده بود! پیمانکار عمده ساخت این غرفه شرکت «Secco» انتخاب شده بود. استندها در حکم دیواره های منقسم غرفه و تعیین کننده مسیرهای عبوری بازدید کنندگان بودند. در عین حال، استندها نمایش محصولات کوچک و بزرگ و گوناگونی را بعهده داشتند. محصولاتی با نصب دیواری، کولرهای سنگین پنجره ای، سرویسهای بهداشتی، محصولات کوچک خانگی و...  در انتهای غرفه، امکاناتی به وجود آمده بود تا در طبقه همکف اطاقکهای چندی برای جلسات تعریف شده و در طبقه دوم از میهمانان پذیرائی گردد. اشاره می گردد که تنها مساحت طبقه دوم به 120 متر مربع بالغ می گردید! از آغاز طراحی و طراحی فنی تا استقرار تیم اجرائی در محل غرفه 30 روز و مونتاژ اجزای ساخته شده در محل، 10 روز بطول انجامید. از این مجموعه تا سال 1382 با ترکیبهای گوناگون استفاده گردید و نه تنها در اولین نمایشگاه در تهران، که در شهرستانها نیز بارها لوح تقدیر غرفه برتر را دریافت نمود.


(تصاویر نیمه بالای کادر) در سال 1382 چهره جدیدی برای غرفه های «شرکت صنعتی بوتان» ارائه شد. این طرح از دو تیپ دیواره (منحنی و صاف)، و ستونهای مشابه دو تکه تشکیل میشد. مدولار بودن و قابلیت ایجاد ترکیبهای گوناگون و همچنین مونتاژ و دمونتاژ شدن اجزاء و عمر بالای این اجزاء باعث گردید تا حداقل 4 سال پیاپی ازآنها در برپائی غرفه های «بوتان» استفاده گردد. تنوع محصولات این شرکت ایجاب مینمود تا برای به نمایش در آمدن هر نوع از محصولات، تمهیداتی در نظر گرفته شود. اجزای به وجود آورنده VIP نیز مشابه همین رویکرد شکل گرفت و هر بار بسته به نیاز و فضای در اختیار این فضا تأمین می گردید.
(تصاویر نیمه پایین کادر) استندی با دو قابلیت نمایش محصولات دیواری و قرارگیری کولرهای سنگین پنجره ای، طرحی بود که در سال 1386 نمونه سازی گردید، لیکن سری سازی نشد.


در سال 1385، استندهائی برای شرکت صنعتی «بوتان» طراحی و تولید گردید که هم اکنون نیز در برخی نمایشگاهها از آن استفاده می گردد. این طرح به پختگی و ارائه قابلیتهای چشمگیری رسید. اجزای این مجموعه، از مدولهائی تشکیل گردیده که علاوه بر استحکام و دارا بودن امتیاز مدولار بودن و ترکیب پذیری نسبت به وضعیت غرفه، امتیازات دیگری نیز داراست. مدولها، سازه های فلزی Space frame بوده و در دو تیپ منحنی و صاف به وجود آمده اند. با ترکیب 4 مدول صاف، دیواره مربع شکلی تشکیل می گردد که خود ایستا بوده و حتی اگر تنها از یک سمت آن چند محصول آویخته گردد، مشکلی بابت ایستائی آن وجود نخواهد داشت. مدولهای منحنی این سازه ها تنها در بالا و پائین استند منحنی استفاده می شود، ولی تفاوتی بین مدولهای صاف بالا و پائین با ستونهای چپ و راست وجود ندارد. برای دیواره رنگی پس زمینه محصولات (قرمز یا آبی، بسته به نمایش محصولات سرمایشی یا گرمایشی)، از برزنتی استفاده گردید که با کشش از سمت اضلاع، در موقعیت خود ایستا می گردد. استندها پس از استفاده دمونتاژ شده و هر مربع، به چهار ضلع خود تقسیم می گردد که می توان آنها را بگونه ای ترکیب و بسته بندی نمود که حجم فشرده ای از آن حاصل گردد؛ این امر در حمل و نقل و انبارداری حائز اهمیت است.


در سال 1386، غرفه بزرگی برای شرکت صنعتی «بوتان» برپا گردید که همانند گذشته اجزاء آن بر اساس داشتن امکان استفاده چندین باره طراحی گردید. در این طرح نکته خاص و غافلگیر کننده ای که جذبه بصری برای بازدید کنندگان ایجاد مینمود، این ویژگی بود که هر چند از استندها مکعبی خالص و ناب دیده می شد، ولی این مکعبها با قاعده ای کم عرض که سر از زمین برآورده بود بسیار ایستا بوده و محصولات سنگینی را از دو سمت خود نگه میداشتند! راز این خصوصیت در این ترفند نهفته بود که برای هر مکعب، حجم ایستائی از یک سازه فلزی دیده شده بود که با قاعده ای پهن تر بر روی زمین قرار گرفته و سپس تا ارتفاعی از مکعب وارد آن میشد، به دلیل استفاده از سکوی یکدست غرفه، این سازه مخفی شده و دیده نمیشد! اجرای این ترفند کمی زمان بر است، ولی نتیجه حاصله آن را توجیه مینمود. از این مجموعه نیز هنوز در برخی غرفه های نمایشگاهی این شرکت استفاده می گردد.


تصاویر میانۀ کادر- سمت چپ، بازسازی سالن غذاخوری و نمازخانه کارخانه «انرژی». به درخواست کارفرما، این فضاها بسمت فضاهای نسبتاً سنتی و آرامش بخش برده شد. (زمان: 1379)
تصاویر میانه بالای کادر، کانسپتی برای Showroom ساختمان جدید شرکت «بوتان». (زمان: 1383)
تصاویر بالا سمت راست، کانسپتهائی برای Showroom ساختمان جدید شرکت «بوتان». (زمان: 1388)
دو تصویر پایین سمت چپ، Showroom برای شرکتی با فعالیت واردات چراغهای سقفی، دیواری و لوستر (زمان: 1383)
دو تصویر میانه پایین کادر، ایده های اولیه برای یکسان نمودن هویت فروشگاههای شرکت «Snowa». (زمان: 1388)
تصاویر پایین سمت راست، ایده های اولیه برای یکسان نمودن هویت فروشگاههای شرکت «Butane». (زمان: 1388)


شرکت «Etick»، همکار با شهرداریها و مجری سیستمهای اتوماسون الکترونیک برای سامانه ها و ایستگاههای عمومی شهری با نام RTPIS است. این شرکت در پی مذاکراتی که با شهرداری مشهد انجام داده بود، می بایست ایده هائی از پیکره سیستم اطلاع رسانی که در ایستگاههای اتوبوس به عنوان المانی شهری نصب می گردند را ارائه می نمود. (زمان: 1390)


فعالیت شرکت «نوبر سبز»، تهیه و توزیع فرآورده های غذائی نیمه آماده است. درخواست این شرکت، طراحی کیوسک هائی بود که با دو کاربری توزیع محدود و گسترده محصولات خود استفاده گردند. مکان استقرار این کیوسکها، میادین تره بار شهرها پیش بینی شد. در طرح آخر، یک بدنه که می تواند به صورت دوتائی نیز ترکیب و استفاده شود ارائه گردید. بدین صورت، امکان داشتن فضای کوچک و بزرگ با داشتن یک قالب واحد و برای هر دو نوع فعالیت پیش بینی گردید. در این طرح، آرم این شرکت در به وجود آمدن فرم موثر بوده است. (زمان: 1386)


شرکت «چینی کرد»، در زمینه تولید سرویسهای بهداشتی فعالیت دارد. در سال 1388 این شرکت رسماً به «گروه بوتان» پیوست و بدین خاطر، نحوه حضور آن در نمایشگاهها مورد ارزیابی مجدد قرار گرفت. تصاویر این پروژه، ایده هائی از اجزای نمایشگاهی چند بار مصرف و با قابلیت مونتاژ و دمونتاژ است؛ مشابه راهکاری که شرکت صنعتی بوتان در نمایشگاههای خود دنبال می کند.


شرکت لامپ «پارس شهاب» از شرکتهای اقماری «شهاب توشه» است که فعالیت آن، تولید و عرضه انواع لامپ و لوازم روشنائی را است. در سال 1387 این شرکت طراحی دو گونه استند را درخواست نمود: استند نمایش لامپ های کم مصرف CFL برای استفاده در نمایشگاهها، و استندهای فروشگاهی برای نمایش همه محصولات.


«j،f. lazartigue» ، برندی فرانسوی است که انواع محصولات بهداشتی را تولید نموده و شهرت خوبی را در سطح جهانی داراست. (تصاویر بالا سمت چپ کادر) استندهائی در دو تیپ کوچک و بزرگ (بنا به دسته بندی بروشورها)، برای قرارگیری بر روی کانتر داروخانه ها، درخواست نمایندگی این شرکت بود تا بتوانند بروشورهای معرف این مجصولات را بسادگی در معرض دید و دسترس مشتریان داروخانه ها قرار دهند.
(تصاویر پایین سمت راست کادر) کانسپت استندهائی برای قرارگیری در آرایشگاهها و یا مطب های مرتبط است که محصولات این شرکت را در بسته بندی های مختلف در خود جای داده و مراجعه کننده به این مکان ها می تواند با آنها آشنا شود. (زمان: 1385)


شرکت «GCUT»، سازنده سنگهای مصنوعی است. با مذاکراتی که بین این شرکت و شهرداری منطقه 9 تهران بعمل آمده بود، درخواست گردید تا امکاناتی چند از این متریال در قالب المانهای شهری مناسب برای استفاده شهرداری بررسی گردد. برای شروع، تابلوی معابر شهری و روکش جداول در اولویت قرار گرفت. برای معابری که به نام شهدا نامگذاری گردیده اند، طرحی پیشنهاد گردید که می توان با داشتن بدنه ای ثابت، اجزائی چون پلاک معرف جهت، پلاک معرف ناحیه شهرداری و همچنین نام و تصویر شهید را در آن متغیر دید و جایگزین نمود. آسیب دیدن و طول عمر کوتاه جداول همیشه هزینه ای را بابت کندن و تعویض آنها به شهرداری تحمیل می نمیاید. همچنین، احیای رنگ این المانهای شهری نیز مسئله ای است که هر بار صرف هزینه را تکرار مینماید. با روش بسیار اصولی و مقرون به صرفه ای که این متریال در اختیار قرار می دهد می توان جداول سالم و آسیب دیده را روکش نمود و با اینکار علاوه بر داشتن نمای مناسبتر و رنگی پایدار به امکان قابل توجه دیگری نیز دست یافت و آن اینکه با اضافه نمودن ماده ای به ترکیب مواد، این متریال را به سطحی «منیر» تبدیل نمود و بهنگام تاریکی هوا تمام یا بخشی از روکش را روشن دید. (زمان: 1388)


میز مدیریتی در اماکن اداری، موضوعی بود که شرکت «نیلپر» برای افزایش تنوع محصولاتی که در سبد کالای خود دارد مطرح نمود. فلسفه کلی در طراحی فرمها، تبعیت از شخصیت برند «نیلپر»، و ایجاد این قابلیت بود که برای داشتن ست میزهای اداری آنها را در هر گروه از مدلها بتوان به میزهای مدیریتی و کارمندی تبدیل نمود؛ بدین گونه که با افزایش یا کاهش و یا تغییر و جایگزینی عناصری در فرم کلی به یک مجموعه هم خانواده یا «ست» دست یافت. در حال حاضر دو طرح از طرحهای ارائه شده، برای ارزیابی بازار و تعریف Marketing Plan به واحد بازاریابی این شرکت رسیده است. (زمان: 1390)

بخشی از شرکت «پلار» با نام Polar Saunier Duval، استندهائی را برای نمایش محصولاتی که از فرانسه وارد مینمود و نیز محصولات شرکت پلار جهت عرضه در فروشگاهها و نیز غرفه های نمایشگاهی نیاز داشت. طرحی که برای استندهای نمایشگاهی ارائه گردیده بود مورد موافقت قرار گرفت و تولید گردید. (زمان: 1383)

برای دیدن رزومه و سوابق حرفه ای کامران والیان، اینجا کلیک کنید.

منبع : ریتون

1391/3/18 - 12:44:15 AM     


ارسال نظر (7)
 شهاب 4/27/2013 - ساعت: 5:18
خیلی خوب بود موفق باشید.
 eli 5/18/2013 - ساعت: 2:6
ba tavajoh b mahdudiatha entekhabe rang v form kamelan be ja v doroste.
 مجتبی 8/15/2013 - ساعت: 0:47
با توجه به دانش طراح.ضعیف
 محمد حسین شوکت پور 8/20/2013 - ساعت: 14:47
احسنت
یعنی
احـــســــنت
و بقول خودمان
احسنتم یا سیدی جدا

 نامی 10/4/2013 - ساعت: 13:41
از لحاظ قوام فرم افتضاح

 حسن سید محمدی 5/11/2014 - ساعت: 0:58
باعرض سلام وخسته نباشید در تصویر اخری ابگرمکن پلار در طراحی جایگاه ابگرمکن رنگ قرمز موج دار از جنس چی هست وچهگونه این را می شوددرست کرد.
 کامران والیان 7/20/2014 - ساعت: 6:17
آقای محمدی عزیز,
قسمتی که در مورد آن پرسیده بودید با ورق فلزی تهیه شده و از دو تکه به دست آمده است. بخشی صاف و بخش دیگر با نورد شکل گرفته و به هم جوش شده و سنگ خورده است.
دورتادور آن هم از پشت با پروفیل مهار شده است.
موفق باشید

جستجو در وب سایت:

نشر ماهی

مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد

درباره ریتون          گردانندگان ریتون          NewDesign.ir

برای تماس با ما می توانید به آدرس Ritoon.com(at)Gmail.com ایمیل بفرستید.