دسته بندی: طراحی

چراغهای آویز از جنس چینی و شبیه‌سازی مرمر با تفاله‌ی قهوه

چراغهای آویز چینی COFFIRE از تفاله‌ی قهوه به عنوان ماده‌ی رنگی استفاده می‌کنند تا بافت مرمر را شبیه‌سازی کنند. روش استفاده شده برای تثبیت رنگ از یک شیوه‌ی باستانی پخت در کوره برای ساخت سفال الهام گرفته شده‌است. در هنگام پخت کم حرارت، واکنش بین بایودیزل و قند در دانه‌های قهوه، که پس از اکسید شدن به رنگ قرمز در می‌آیند، یک بافت خودبخودی روی سطح سرامیک ایجاد می‌کند. بافت سطح تابع بسیاری از عوامل است مانند دما، رطوبت، چگالی دانه‌های قهوه و ... . هدف پروژه‌ی کافایر این است که یک زبان طراحی «غیردقیق» ایجاد کند که بین تولید استاندارد و دقیق صنعتی و پیشه‌وری ارتباط برقرار کند. برخلاف روشهای سنتی پخت در کوره که از فلزات سمی برای رنگ‌آمیزی استفاده می‌شود، استفاده از دانه‌های قهوه سلامتی محصول را تضمین می‌کند. در این روش به جای کوره‌ی ماسه‌ای سنتی از کوره‌ی گازی استفاده می‌شود که علاوه بر قابلیت تولید انبوه از اتلاف بالای روش ستنی نیز جلوگیری می‌نماید.

چراغهای آویز کافایر از خمیر چینی باکیفیت شهر جینگدژن درست شده‌اند. بعد از پخت، بدنه سفید، براق و درخشنده است و سطحی نرم و لطیف دارد. لعاب سایه روشن چراغ از دانه‌های قهوه درست می‌شود. سالانه دست کم 400 میلیارد فنجان قهوه در سراسر جهان مصرف می‌شود که 8 میلیون تفاله‌ی قهوه تولید می‌کنند. بیشتر تفاله‌ی قهوه دورریز، دفن یا همراه با دیگر ضایعات سوزانده می‌شود. بخشی از آن نیز مستقیماً به فاضلاب شهری وارد می‌شود. دورریز دانه‌های قهوه به عنوان زباله نه تنها انرژی بسیاری را هدر می‌دهد، بلکه به طبیعت نیز لطمه می‌زند. کافایر با کشف امکان استفاده‌ی مجدد دانه‌های قهوه، در جهت طراحی پایدار حرکت می‌کند.

تکنولوژی رنگ‌آمیزی چراغهای آویز کافایر از یک تکنیک باستانی پخت در کوره گرفته شده‌است. در طی یک پروسه‌ی پخت در کوره در دمای 700 تا 1000 درجه سانتیگراد، دانه‌های قهوه روی سطح چراغ شکر و بایودیزل آزاد می‌کنند. تحت تأثیر دما، رطوبت، تمرکز دانه‌ها و عوامل دیگر، واکنش بین دو ماده یک بافت صورتی تصادفی روی سطح چراغ ایجاد می‌کند. به علاوه، گودال ماسه‌ای سنتی با کوره‌ی گازسوز جایگزین شده است. کنترل کوره‌ی گازسوز آسانتر و برای تولید انبوه مناسبتر است. کوره‌های گازسوز می‌توانند در دمای ثابت کار کنند که ماندگاری بیشتر رنگ را به همراه دارد. از آنجایی که هیچ عنصر کمیابی در کوره‌ی گازی نیست، این روش خلوص رنگ بیشتری به چراغها می‌دهد.

منبع: https://www.core77.com/projects/88701/These-Porcelain-Pendant-Lights-Are-Stained-with-Used-Coffee-Grounds-Creating-a-Beautiful-Pink-Marble-Effect

1398/3/29 - 4:29:51 AM     


ارسال نظر (0)
جستجو در وب سایت:

نشر ماهی

مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد

درباره ریتون          گردانندگان ریتون          NewDesign.ir

برای تماس با ما می توانید به آدرس Ritoon.com(at)Gmail.com ایمیل بفرستید.